مدیرعامل بورس‌کالای ایران از پذیره‌نویسی نخستین صندوق کالایی که قرار است در طلا سرمایه‌گذاری کند، از هفته آینده خبر داد و اعلام کرد: معاملات آپشن سکه طلا از فردا آغاز می‌شود.

بورس

به گزارش همشهري، معاملات آپشن يكي از پيشرفته‌ترين معاملات در سطح بازارهاي سرمايه جهان است. اين ابزار معاملاتي براي نخستين‌بار در بورس شيكاگو مورد استفاده قرار گرفت. اين ابزار از يك طرف مي‌تواند سرمايه‌گذاران را در زمان خريد كالاها در مقابل نوسان‌هاي قيمت آن بيمه كند و از سوي ديگر مكانيسم‌هايي را در اختيار سياستگذاران، ازجمله دولت‌ها قرار مي‌دهد كه مي‌توانند با استفاده از آنها قواعد تنظيم بازار را با سهولت بيشتري اجرا كنند. معاملات آپشن در دنيا با 2روش اروپايي و آمريكايي انجام مي‌شود و به‌دليل كاركردهايش روزبه‌روز در بورس‌هاي جهان شيوع بيشتري پيدا مي‌كند.

  • نخستين عرضه آپشن در ايران

حامد سلطاني‌نژاد، مديرعامل بورس‌كالاي ايران گفت: براي نخستين‌بار معاملات آپشن تحت عنوان اختيار معامله روي قرارداد تحويل سكه در سررسيد دي‌ماه95 با اهرم 10درصدي از روز چهارشنبه آغاز مي‌شود.سلطاني‌نژاد با بيان اينكه برنامه بورس‌كالا اين است كه بعد از آشنايي معامله‌گران با اين ابزار، امكان معاملات آنلاين آپشن را هم فراهم كند، گفت: معاملات آپشن كاركردهاي مختلفي دارد ازجمله اينكه مي‌تواند در مورد ساير كالا‌ها نيز مورد استفاده قرار گيرد و در عين حال مي‌تواند به سياست‌هاي كنترل بازار از سوي دولت كمك كند.

  • گام بعدي؛ آپشن ارز و مسكن

او افزود: در حال امكان‌يابي انجام معاملات آپشن بر محصولات كشاورزي و ساير محصولات مانند ارز و مسكن هستيم اما لازمه كار اين است كه معامله‌گران با سطوح مختلف اين معاملات آشنا شوند.سلطاني‌نژاد توضيح داد: به‌عنوان مثال اگر دولت درنظر داشته باشد قيمت برخي محصولات مانند نهاده‌هاي دامي افزايش نيابد، مي‌تواند حق يا اختيار معامله را به شركتي مانند پشتيباني امور دام واگذار كند تا در موعد مقرر معامله انجام شود و اين معاملات در مقابل نوسان‌هاي قيمت بيمه شود.

  • منافع آپشن براي دولت

او با بيان اينكه دولت مي‌تواند به راحتي از ابزار‌هاي بورس براي اجراي سياست‌هاي تنظيمي استفاده كند، ادامه داد: اگر دولت از آپشن استفاده كند به غير از مهار نوسان‌هاي بازار قادر است فعاليت‌ها و هزينه‌هاي لجستيكي‌اش را به پايين‌ترين سطح برساند.
او در پاسخ به اين پرسش كه پيش‌بيني مي‌شود ارزش معاملات آپشن در يك سال به چقدر برسد، گفت: پيش‌بيني ما اين است كه دست‌كم 50درصد از بازيگران معاملات آتي سكه جذب معاملات آپشن يا اختيار معامله سكه طلا شوند.

  • نحوه انجام معاملات آپشن

سلطاني‌نژاد با بيان اينكه در بازار معاملات آپشن فعلا اوراق اختيار خريد عرضه مي‌شود، در مورد نحوه انجام اين معاملات توضيح داد: براساس معاملات اختيار خريد، شخص از اين اختيار برخوردار است كه يك دارايي را براساس موعد سررسيد در آينده به قيمتي كه امروز تعيين شده بخرد يا منصرف شود. به‌طور مثال، فردي مي‌تواند از اختيار خريد يك سكه طلا براي تحويل در دي‌ماه به قيمت يك ميليون و 150هزار تومان برخوردار شود يا اينكه از خريد آن در موعد سررسيد صرف‌نظر كند.

او درباره تفاوت معاملات آتي و آپشن گفت: در بازار آتي هر دو طرف خريدار و فروشنده متعهد به انجام معامله در موعد سررسيد هستند، اما در اختيار خريد چنانچه قيمت‌ها در بازار نقدي سكه بالاتر از نرخ قرارداد اختيار خريد بود، اقدام به خريداري و در غير اين صورت از اين اختيار استفاده نمي‌شود. به‌گفته سلطاني‌نژاد، منفعت يا سود سرمايه‌گذار در سررسيد قرارداد اختيار معامله محقق مي‌شود.

مديرعامل بورس‌كالا با بيان اينكه وجه تضمين و اهرم مالي در قرارداد‌هاي اختيار معامله مشابه قرارداد‌هاي آتي سكه است، اضافه كرد: اين قرارداد‌ها از ماليات بر عملكرد يا ارزش افزوده برخوردار هستند.

  • آغاز فعاليت صندوق‌هاي طلا

مديرعامل بورس‌كالا از آغاز به‌كار نخستين صندوق كالايي در بازار سرمايه ايران خبر داد و گفت: سازمان بورس مجوز فعاليت صندوق‌هاي كالايي را صادر كرده است. فعاليت نخستين صندوق كالايي در حوزه طلا از هفته آينده آغاز خواهد شد. او با تأكيد بر اينكه پذيره‌نويسي اين صندوق از هفته آينده شروع مي‌شود، اضافه كرد: اين صندوق نيز مي‌تواند با اجراي بازارگرداني قواعد تنظيم بازار را اجرا كند.

کد خبر 355350

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha